Blue Circle | إدارة الســكــري

طريقك لضبط السكر - سكرك طبيعى

yt facebook

آخر المقالات

الاثنين، ديسمبر 11، 2017

متي اغير نوع الأنسولين - مقال سيستفاد منه السكريين فى شهر العسل


InsulinTypeChange1




مقال سيستفاد منه الأهالي الابطال وشهر العسل السكرى (اسم لا علاقة له بفعله ). الناس التي لم تتعلم حساب الطعام وتظن الأنسولين سحر، للناس التي تأخذ قرار عشوائي في تغيير نوع بدون إثبات انه فعلا محتاج يتغير.

 الحقائق العلمية

الأنسولين طبيا لا يتوقف عن العمل الا إذا باظ او مكان الحقن باظ او بحقن غلط
الأنسولين طبيا لا يؤخذ لو هو نوع لسه غير مسموح بيه للفئه العمرية خاصتك
الأنسولين طبيا يقف سواء شغال او فقد وظيفته لما يحدث رد فعل تحسسي له

في الواقع

شهر العسل، طول ما احنا في شهر العسل. عدم الضبط ده جزء كبير منه هو افراز الأنسولين من البنكرياس (لا أحد يتوقعه متي؟) ولا كميته ولا نعرف وقت محدد متي تنتهي. لماذا التنقل بين انواع انسولين قاعدي هذا استهلاك نفسي لا مبرر له. لأنهم شبه متقاربين جدا في العمل. لكن استخدام انسولاتارد او انسولين مخلوط ده ضرر وخطر كبير، لو لا يوجد شهر عسل؟ فرضا!
تغيرات السكر المفاجئة ستحدث لا مفر وهذه حاجه تفرح ان طفلك يكبر ودي دلالات نمو سليم وزباده طول ووزن وتهيئه جسمه هرمونيا للبلوغ، يبقي حضرتكم لستم فاشلين ولا الانسولين فاشل. حضرتكم فقط محتاجين تعيدوا تقييم الجرعة والمعاملات، وقت البلوغ ولحد ما يستقر في سن ١٨-٢٠ سنه.

الجنان الاعظم 

فعليا ممكن كل اسبوع نعدل – عادي - ما دمنا بصحه وخير و نتبع خطوات صح ..يبقي عادي ,الطفل الغير سكري وقت البلوغ و وقت "فوران " الهرمونات ..جسمه بيفرز انسولين قاعدي علي مدار اليوم ما قد يصل لضعف وزنه او مره ونصف وزنه ..القاعدي لوحده مش جرعه كليه , يبقي تغيير لانتوس الي ليفيمير ولا تريسيبا ..مش حل سحري , تبديل النوفو بهيومالوج او ابيدرا ..مش حل سحري , اوصل لحلول وسط حتي لو علي راحتك مادام لا يوجد نمط علو او هبوط يومي يستدعي تعديل معاد او جرعه انسولين , تابع بالتحليل ولو كل كام يوم حصل علو ولا هبوط تعامل معه لحد ما تعدي المرحلة. نحقن انسولين خارجي. مهما كان مش بنفس دقه ما يفرز طبيعيا حسب احتياج الجسم. ومهما حاولنا بالحقن. صعب في السن الصغير نتحكم بدقه لأن نصف وحده ممكن تفرق بين ليل كله هبوط او نهار كله ارتفاع، اسالوا قبل التغيير. هل تفرق؟ فكروا قبل التغيير. هل استنفذت كل السبل والحيل؟ انه امر محبط! بس مادام نعمل الواجب. رقم التحليل لن يكون تقييمك ولا تقييم اهتمامك لو مرة أخطأت، هذا الرقم افهم لماذا؟ واستفيد منه. انت والد / والدة بطل، مهمه فوق مهمتك طول اليوم وكل يوم. مهمه لا يتحملها ولن يقبلها أقوى الرجال، مهمه لا تستنقذوا طاقتكم وصبركم وقوه تحملكم فيها سريعا، التدريب والصبر. لان السبق لا يزال طويل. والجائزة هي صحة اولادكم، انت والد / والدة بطل حتى لو الناس غير مقدرين او فاهمين، أنتم عائلة من الأبطال، حتى لو طفلك مش فاهم وكاره ومتمرد، خليكوا جدعان  

Scan QR to open link

أتصل بنا | حقوق النشر | المصادر | سياسة الخصوصية
© 2014 - 2020
WWW.EDART-ALSUKKARY.COM



Google+